Hoe belangrijk is online marketing echt?

Wie voor het eerst een bedrijf start zal vrijwel direct in aanraking komen met online marketing. Bedrijven kunnen tegenwoordig gewoon niet meer zonder. Er wordt steeds minder geïnvesteerd in offline marketing. Dat heeft verschillende redenen. De grootste oorzaak achter het succes van online marketing is dat we simpelweg steeds vaker het internet zijn gaan gebruiken. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 80% van de Nederlandse bevolking boven de 18 jaar het internet gebruikt om diensten en producten te zoeken. Internet is verweven met onze samenleving. Dat creëert veel nieuwe mogelijkheden voor bedrijven.

Maar wat maakt het inschakelen van een Online Marketing bureau nu zo belangrijk? Waarom zou je hier meer geld in investeren dan in offline marketing?

Nivelleert het speelveld

Een van de grootste voordelen van online marketing is dat hiermee het speelveld tussen nieuwkomers en de grote jongens is genivelleerd. Waar we bij offline marketing vooral zagen dat de grotere bedrijven het heel goed deden, omdat zij simpelweg de middelen hadden om dit succesvol aan te pakken, zien we dat er bij online marketing vrijwel geen verschil is. Een social media marketing agency kan zowel een goede marketingstrategie voor nieuwe ondernemers toepassen als voor de ‘oude rotten’ in het vak. Hierdoor zijn jonge ondernemers veel beter in staat om te concurreren met de al wat grotere bedrijven. Iedereen maakt evenveel kans.

Beter meetbaar

Offline marketing is in de meeste gevallen niet meetbaar. Je weet simpelweg niet welk resultaat dit heeft. Wellicht zie je een kleine stijging van je omzet of bezoekersaantallen, maar je weet nooit zeker of dit daadwerkelijk aan je marketingstrategie heeft gelegen. Bij online marketing ligt dit anders. Er zijn verschillende manieren waarop een SEO specialist mkb de resultaten kan meten. Dit maakt het makkelijker om doelen te stellen en je campagne waar nodig aan te passen. Heeft je campagne toch niet het gewenste resultaat gehad? Dan kun je deze eenvoudig aanpassen en optimaliseren.

Nog een voordeel: wanneer je een online marketing bureau inschakelt ben je zo ook in staat om te meten wat hun werk voor jouw bedrijf heeft betekend. Bovendien werken veel online marketing bureaus tegenwoordig volgens het ‘no cure, no pay’ principe. Wanneer de marketingstrategie niet het gewenste effect heeft gehad, kun je dit dan ook eenvoudig aantonen. Zo bespaar je veel onnodige kosten en kun je blijven optimaliseren tot het wel lukt om de doelgroep te bereiken.

Gerichter campagne voeren

Wanneer je offline marketing gebruikt zal je merken dat je voornamelijk een bredere doelgroep aanspreekt dan noodzakelijk is. Iedere ondernemer weet wel te benoemen welke doelgroep bij hun past. Wanneer je echter flyert of misschien zelfs wel een reclamespotje op televisie laat zien, bereik je ook heel veel mensen die niet binnen deze doelgroep passen. Met online marketing beschik je over de mogelijkheid om veel gerichter campagne te voeren.

Daarnaast is het ook mogelijk om op ludieke wijze in te spelen op de wensen van de mensen binnen de doelgroep. Plaats bijvoorbeeld een poll op social media en bekijk naar welke producten of diensten de mensen uitkijken. Start leuke nieuwe acties of gebruik kortingscodes om nieuwe mensen te lokken, enzovoorts. De wereld van online marketing is ontzettend groot en biedt talloze mogelijkheden. Hierdoor beschik je over nog meer manieren om de doelgroep aan te spreken. Schakel een Adwords google partner in en bekijk vandaag nog wat voor jou mogelijk is!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *